Studiebesöksbilder i mängder, se hit Arbetsmiljöverket

Detta inlägg hoppas vi glädjer de tidigare traineer som var och besökte projektet för 2 år sedan, och självklart alla ni andra också!
Här är östra änden på EW(East-West)-linjen.
 
Vid änden ligger ett av alla teknikhus.
 
Stabil trappa. Sweroads Signal-ansvarige Rudolf visar oss runt.
 
Det mesta är på plats.
 
Bara att ringa Hotlinen vid problem.
 
Ställverk och reläer, fina grejer.
 
Här är en av alla U-turns som finns ute på linjen. Om tåg i båda riktningarna passerar här var 6e minut blir det kanske lite rörigt...
 
Infotext om kontaktledningen. Inga bondfångare på plats än dock. 
 
En stor del av LRTn går ovan mark.
 
Stationerna ovan mark får rulltrappor och hissar. Fint och tillgängligt ska det vara!
 
Imponerande betongarbeten!
 
Småläskig övergång till en utav stationerna på hög höjd. 
 
Detta komplex ser ut att få sin aldeles egna VIP-gång till denna plattform.
 
EW-linjen och NS-linjen delar sig.
 
Imponerande trafikplats i 3 nivåer.
 
 
Cars, trucks, pedestrians and "others" (som vi får lov att kalla alla djur i våra rapporter) delar vägutrymmet.
 
Åsnor är pålitliga och vandrar ofta runt själva, det verkar som om de kan staden helt enkelt.
 
Viktiga (?) kablar hänger i luften.
 
Kontaktledningsarbeten.
 
Inne i ett annat teknikhus. 
 
Fikarum eller bostad, svårt att avgöra.
 
El-ansvarig på Sweroad, den glada Indiern G.Ramesh visar oss runt samtidigt som han inspekterar hur långt arbeterna på el-fronten har gått.
 
En annan U-turn.
 
LRTn ger skön skugga under dagarnas varmaste timmar.
 
En av alla stationer.
 
Denna snubbe ville absolut visa upp hur stark han är. 
 
Glatt arbetslag vid ett teknikhus.
 
Vid samma teknikhus ville den kinesiska platschefen väldigt gärna ta kort med oss.
 
4 nationaliteter i ett ostädat teknikhus. 
 
But first, let me take a groupie.
 
Fönster under montering.
 
En säker övergång.
 
Har man ingen betongblandare får man helt enkelt blanda i en grop.
 
Kanske inte helt godkända ställningar enligt Arbetsmiljöverkets AFS 2013:04.
 
Imponerande klättringsskills!
 
Ställning.
 
Mätutrustning och Filippa.
 
Ner i underjorden! Hela systemet har av ca 40 stationer 1 station under jord.
 
Glad mobilpillande entreprenör.
 
Fint blir det!
 
Signal, räl och kontaktledning på plats.
 
Kontrollerande kines.
 
Här är änden norrut på NS-linjen.
 
Här vänder tågen och byter sida.
 
Vem behöver ställningar när man kan stå på styva linan??
 
Detta tror vi kommer fungera som nödutgång.
 
Ramesh samtalar med platsledningen.
 
Synskadade kommer kunna hitta till tågets dörrar.
 
Carl med nyvunnen vän.
 
Svetsning. Inga skydd...
 
...men de var så glada ändå! 
 
Upptäcksfärd i mörkret.
 
Fläktar.
 
Ut i den gassande solen igen.
 
Här kan man bo. 
 
Folk väntar redan på tågen.
 
Räcken börjar komma på plats på denna stations övergång.
 
Vi avslutar även detta inlägg med lite söta hundbilder.
 
Sötis!
 
Imorgon väntar presentetioner av våra projekt inför en okänt stor publik. Nervositeten smyger sig på så sakteligen, samt det faktum att vi imorn kväll flyger hem. Känns lite smått konstigt efter att ha varit här så länge.
 
Ha det fint där hemma!
 
Vid dumburken
Carl



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trvtraineeriaddis.blogg.se

Hej! Vi heter Carl, Filippa, Johan och Julia, och vi är 4 av 16 personer som går Trafikverkets traineeprogram 2014-2016. I traineeprogrammet ingår bland annat utlandspraktik, och under de följande 6 veckorna kommer vi att praktisera i Addis Abeba, Etiopien, där Sweroad arbetar som bygg- och projektledare i ett spårvägsprojekt. Sweroad är en resultatenhet inom Trafikverket som exporterar svenska ingenjörskunskaper till andra länder. Välkomna att följa vår resa här!

RSS 2.0