Vårt uppdrag del 2 och de nattliga striderna om kvarteren

Halli hallå!

 

Som ni läst i ett tidigare inlägg jobbar vi på två fronter där Carl och Filippa har fått i uppdrag att titta på kort-, medel- och långsiktiga lösningar för ett integrerat trafikledningssystem. Det är nu hög tid att också berätta vad vi, Johan och Julia, har fått att bita i.

 

Cost comparison for on-board and off-board ticketing systems

 

Vårt uppdrag är att göra en kostnadsjämförelse mellan de två föreslagna alternativen för biljettlösen. Förutsättningarna för de två alternativen beskrivs kortfattat nedan.

 

1.       On-board ticketing system

 

Föreslaget av entreprenören och innebär att det ska finnas kortläsare, så kallade ”smart card validators”, och konduktörer som säljer pappersbiljetter ombord på spårvagnarna.

 

2.       Off-board ticketing system

 

Föreslaget av SweRoad samt efterfrågat av beställaren och innebär att både kortläsare och konduktörer/biljettkontrollanter istället ska finnas på plattformarna.

 

Utgångsläget är ett on-board ticketing system då detta är föreslaget av entreprenören och kortläsare finns idag redan installerade ombord på spårvagnarna. Om man skulle byta till ett off-board ticketing system skulle det innebära att de kortläsare som finns på vagnarna måste flyttas ut och installeras på plattformarna samt att fler kortläsare måste köpas in och installeras. Det skulle också innebära högre lönekostnader då fler personer behöver anställas för drift av systemet. Ett av de viktigaste incitamenten för att byta till ett off-board ticketing system är att reducera de ekonomiska förlusterna till följd av plankning. Enligt vår eminente Ajay Gupta, Ticketing and Fare Collection Engineer som jobbar för Hifab på uppdrag av SweRoad, kan plankningen uppgå till omkring 5 % av resenärerna för ett off-board ticketing system medan den kan uppgå till hela 30 % för ett on-board ticketing system. Den högre andelen plankare i ett on-board ticketing system kan dels bero på att alla har fysisk tillgång till systemet oavsett om man har betalat eller inte vilket gör det lättare att fuska men också på att trängseln ombord på spårvagnarna gör det omöjligt för en del resenärer att komma åt kortläsare eller köpa pappersbiljetter av konduktören. Vår uppgift är följaktligen att beräkna om det är lönsamt att göra de extra investeringarna som krävs för att byta till ett off-board ticketing system och skapa ett skriftligt underlag för beslut i frågan. I vår undersökning gör vi också en känslighetsanalys där vi räknar med olika kombinationer av andel plankare för de två systemen. Nedan följer ett antal bilder från en plattform tagna under ett site visit tillsammans med Ajay samt en bild på Carl när han plåtar en spårvagn.

 

 Typisk plattform i markplan. Det finns även ett antal plattformar i upphöjt respektive nedsänkt läge.
 
Här ses Julia och Ajay diskutera problematiken på plattformarana. Notera den mycket begränsade bredden. Om lösningen med ett off-board ticketing system godtas innebär det att två kortläsare och en dedikerad plats för en biljettkontrollant ska rymmas här.
 
Tack och lov har de byggt ramper för rullstolsbundna.
 
Som utlovat står alltså Carl här och plåtar en spårvagn. Syftet med bilden är i första hand att ni ska få se hur spårvagnarna ser ut och i andra hand att ni ska få se en bild på Carl.
 

Vi bor i ett rätt lugnt kvarter och på dagarna finns inte ett spår av våldsamheter att skåda men på nätterna vaknar ondskan till liv och ett dånande krig utkämpas på gatorna precis utanför våra sovrumsfönster. Kombattanterna i det här fallet är de många till synes vilda hundarna som bebor kvarterens gator. På dagarna uppvisar de ett högst fredligt beteende. Vissa kan man till och med gosa lite med om man vågar. För det mesta ligger de och sover lite här och var. Laddar batterierna inför den kommande striden. När solen har gått ner brakar så helvetet lös och det skälls, morras, ylas, gnälls och frustas natten lång. På morgonkvisten råder allmän eld upphör och de vildsinta krigarna återgår till sitt fridfulla dagsovande. Huruvida några områden har annekterats av den ena eller andra sidan eller ej är högst oklart. Det enda som är säkert är att kriget fortsätter följande natt.

 

 Trött stridsvalp tar igen sig efter nattens batalj.
 

Må frid och hälsa vara med er!

 

Mvh Johan




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trvtraineeriaddis.blogg.se

Hej! Vi heter Carl, Filippa, Johan och Julia, och vi är 4 av 16 personer som går Trafikverkets traineeprogram 2014-2016. I traineeprogrammet ingår bland annat utlandspraktik, och under de följande 6 veckorna kommer vi att praktisera i Addis Abeba, Etiopien, där Sweroad arbetar som bygg- och projektledare i ett spårvägsprojekt. Sweroad är en resultatenhet inom Trafikverket som exporterar svenska ingenjörskunskaper till andra länder. Välkomna att följa vår resa här!

RSS 2.0