Vårt uppdrag del 1, serverat med nygrillad get

Tjohej!

 

Nyss hemkomna efter en rolig jobbfest känner vi oss lätt euforiska. Det bjöds både på tibs (grillad get), injera och tårta men framförallt glad och peppig traditionell musik. Det tog inte många minuter efter att maten var uppäten innan alla dansade ikapp till musiken – fantastiskt!

 

 Situationsbild, ni ser ju själva vilket drag det var. Beställare, entreprenörer, byggledare, etiopier, kineser, svenskar. Bild på nyslaktad get publiceras dock inte med hänsyn till eventuellt känsliga bloggläsare.

 

I övrigt går praktiken sin gilla gång, vi fortsätter uppleva annorlunda kultur och har det väldigt bra. Det är spännande att jobba tillsammans med människor från olika länder och kulturer, vi har alla olika erfarenheter och kunskaper att bidra med.

 

Vi är alla i full gång med våra arbetsuppgifter som vi jobbar med två och två, och här nedan kommer en kort presentation av vad Filippa och Carl jobbar med:

 

Integrated Traffic Management System: Short, middle and long term solutions.

 

Bakgrunden till varför vi jobbar med det är:

 

Spårvägen som sträcker sig i öst-västlig och nord-sydlig riktning genom Addis Ababa är placerad mittemellan körfälten (höger och vänster körfält) och bildar en barriär i stadsrummet för alla trafikslag inklusive fotgängarna. Kortfattat kan sägas att spårvägen har installerats utan hänsyn till hur fotgängare och fordonstrafik påverkas av detta. Det finns exempelvis endast några få möjligheter för fotgängare och bilar att korsa spårvägen. Avstånden mellan korsningsmöjligheterna kan vara upp till 2 km för fotgängare och 3 km för bilar. Risken är stor att människor kommer att hoppa över det låga staketet till spårvägen för att gena. Utöver detta är trafiksituationen mycket problematisk och skulle kunna leda till förödande konsekvenser för fotgängare som behöver korsa vägen för att nå stationerna.

 

Spårvägen med var sin vägbana på vardera sida. 

 

Rapporten som vi skriver innehåller kortsiktiga, medelsiktiga och långsiktiga lösningar som behöver implementeras i trafiksystemet för att uppnå en säker trafikmiljö i och med införandet av spårvägen. De kortsiktiga lösningarna är minimumkrav för vad som behöver implementeras inom 2015, innan tågen börjar rulla, delvis enligt svensk standard och delvis enligt sunt förnuft över vad vi tror är rimligt att åstadkomma här i Addis Ababa.

 

Ett axplock av kortsiktiga lösningar: trafikskyltar och vägmarkeringar för ett säkrare och bättre trafikflöde, small lane bumps (vibrationslinjer) på vänster sida av vägen intill spårvägen, räfflor innan övergångsställen och skolor, hastighetsreglering, reflexer på staketet som skiljer spårvägen från bilvägen (gatubelysning är för kostsamt och inte genomförbart på kort sikt), skyddsportaler (bondfångare) strax före passage av spårvägen, passager för fotgängare över spårvägen s.k overpasses. ERC vill att biltrafiken ska kunna göra u-svängar med jämna mellanrum över spårvägen, men då två tåg (ett i vardera riktning) ska lämna stationerna var 6e minut kommer detta inte vara hållbart.

 

Syftet med rapporten är, förutom att presentera vad som behöver genomföras av beställaren ERC, att motivera varför de enskilda lösningarna behöver komma till skott och verkligen övertyga beställaren om att få dom gjorda. För att lyckas med detta har vi bjudit in ERC och några fler parter till en workshop, för att kunna presentera våra förslag i nästa vecka.

 

Ha det fint där hemma!

Mvh Filippa och Carl

 

 

 

Linnea Ingebrand
2015-04-29 @ 11:48:35

Kul att läsa om hur ni har det och se alla fantastiska bilder! Ni gör ett toppen jobb med bloggen måste jags äga:) Ha det så bra! Kram Linnea




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trvtraineeriaddis.blogg.se

Hej! Vi heter Carl, Filippa, Johan och Julia, och vi är 4 av 16 personer som går Trafikverkets traineeprogram 2014-2016. I traineeprogrammet ingår bland annat utlandspraktik, och under de följande 6 veckorna kommer vi att praktisera i Addis Abeba, Etiopien, där Sweroad arbetar som bygg- och projektledare i ett spårvägsprojekt. Sweroad är en resultatenhet inom Trafikverket som exporterar svenska ingenjörskunskaper till andra länder. Välkomna att följa vår resa här!

RSS 2.0